Ali Jalal, Angereds Teaterskola Ali Jalal, Angereds Teaterskola

Vad har du gjort tidigare?
Jag har alltid varit en sån som vågar testa nya saker: tidigare hade jag en fotbollskarriär, kom in på fotbollsgymnasiet (Katrinelund, innan jag bestämde mig för att satsa på att läsa naturvetenskaplig linje på heltid), tränade på A-lagsnivå som 16 åring och spelade som 17-åring i division 2.

Mitt mål har varit att bli ingenjör och samtidigt som jag kom in på Angereds Teaterskola kom jag också in på matematikingenjörslinjen vid Örebro Universitet. Då fick jag fråga mig vad jag verkligen ville och det blev ett självklart val att välja teaterskolan. Jag ville ge teatern en ordentlig chans!

Det var en befrielse att det inte handlade om att göra rätt/fel och att våga utmana det som håller en tillbaka- låta den kreativa sidan få utlopp på riktigt. Teater är så otroligt mycket – där är det verkligen lusten som kommer i första rummet, att utforska kroppens signaler, bejaka och inte blockera, du får spela klart. Trots att det är läskigt, så var det det jag ville: utmana mig själv, vara modig, våga vara.

Varför valde du att söka till Angereds Teaterskola/Folkhögskolan i Angered?
Jag bor i Kungälv, gick naturvetenskaplig linje på Mimers hus, men hade ett sabbatsår efter gymnasiet, då jag fick höra att det fanns en teaterkurs som Wahid Setihesh höll två gånger i veckan i Angered. Jag gick med där och efter två månader uppmanade Wahid oss att söka till skolan som precis då fått klartecken att starta.
Jag som inte alls hade planer på att söka någon teaterutbildning, tänkte kvällen innan sista ansökningsdag: ”Varför inte öppna en till dörr, liksom…”. När antagningsprovet närmade sig, rättare sagt dagen innan:) stod jag utanför kyrkan kl. 22 ute på gräset, och min kompis, som precis hade slutat jobbet, hjälpte mig med feedback. Jag gick vidare och lärde mig texten till andra provet på väldigt kort tid, men var superfokuserad och kom in:)!
 
Vad har studierna här på Angereds Teaterskola gett dig? Vad tycker du om folkhögskola som skolform?

Terminen på fyra månader gav mig mer än hela gymnasietiden. Jag har utvecklats mycket både som skådepelare och människa. Utbildningen fokuserade på rätt saker. Jag lärde mig visualisera, fantisera, bejaka impulser, använda olika medel. Improvisationsblocket tyckte jag mycket om, där fick vi också lära oss att ge konstruktiv feedback till varandra.

Klassens mångfald var också, liksom undermedvetet, befriande, det var skönt att vi alla hade olika bakgrunder och var olika som personer. Vi var lite ”vilsna” liksom, det gav en öppenhet som var positiv.
Det där med att ”bocka av”, fanns inte på skolan, utan vi var där av fri vilja, vi ville lära oss. Vi sporrade oss själva på att annat sätt, till skillnad från det där prestationsbaserade lärandet som man är drillad till i den vanlig skolan.
 
Vad vill du göra när du är klar, vilka framtidsplaner har du? 

Jag ska absolut ge det här en ordentlig chans, jag ska söka vidare till olika utbildningar, scenskolan eller andra folkhögskolor. Jag har ju också varit med hela våren i ”Alexandras Odyssé” på Göteborgs Stadsteater, så det känns som om jag ska rida på den här vågen ett tag och se vart den leder.